abilitytoCreate

Kreativt skapande, utveckling och inspiration på Brunnsviks Folkhögskola - a musicians development.

Something to Die for

Kategori: Allmänt

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Först och främst vill jag säga att det har hänt en del!

Igårkväll var jag och Dominic på Taylor Roadshow på Musikcenter i Borlänge, där en amerikan och en svensk visade, berättade, spelade och hade som en lång superintressant föreläsning om Taylor gitarrer, mest akustiska. Helt sjukt från vilket helt annat perspektiv man ser akustiska gitarrer ifrån nu. Man fick veta så otroligt mycket att de olika träslagen spelar stor roll för vilket sound man är ute efter, vilken modell på kropparna, ja, allt spelade verkligen in i hur man vill ha sitt personliga gitarrsound. Man fick också provspela en del på gitarrerna, och herregud vilka fina grejer! Nu förstår man varför det är så dyra. Det är verkligen kvalitetsgitarrer det där, där varenda liten detalj spelar roll och är genomtänkt. Väldigt gitarrnördigt var det iofs, men har man ett sådant intresse så var det guld värt. En mycket lyckad kväll helt enkelt.

I helgen så är det dags för Dala-final i LiveKarusellen, där ALLA våra 3 band lyckades ta sig till! Grymt! Så nu börjar uppladdningarna inför söndagkvällens final i Borlänge, Cozmoz, och stämningen mellan banden kommer att vara extrem denna kväll. Det ska bli otroligt kul, och inte nog med att man får reda på vem som vinner senare samma kväll. Jag hoppas som fan att Brunnsvik tar hem det här, något av banden! Sedan blir det fest hemma på Brunnsvik på söndag kväll för att fira!

Förra onsdagen fick jag förfrågan av Johan, trummisen i Revoked om jag kunde fota lite runtom och så i samband med deras videoinspelning de hade då, med hjälp av våran praktikant Julianna som filmade dem. Aboslut så gjorde jag det, och det blev himla bra bilder får jag väl säga själv! De hade också valt ett perfekt ställe ute att spela in på, det ligger på gång och cykelvägen in till Ludvika.

Egna projekt rullar på för fullt, och jag har fått hjälp med min nya låt Tumbleweed två gånger av ena läraren. På tisdag kör vi ett ryck igen då vi förhoppningsvis får färdigt alla småjusteringar i mixningen, och sedan ska den bara mastras lite grann, vilket jag får hjälp med, för det kan jag inte mycket om.
Jag har ju pratat en del om att jag skulle göra en video till min Playing with the night med hjälp av en riktig bra fest här på Brunnsvik, men det har tyvärr inte blivit av än. Jag har inte känt att det kommit ett sånt bra tillfälle än. Förhoppningsvis blir det ett sådant tillfälle nu i de sista veckorna när det lär bli en del avslutningsfestande!

I alla fall... Med tanke på det, så har jag nu helt på egen hand börjat göra en video till Tumbleweed. Jag fick en liten impulsgrej i tisdags och fick massa ideér om hur en ganska simpel video skulle kunna se ut till den låten, efter att jag för andra gången hade fått mer mixningshjälp, och då öppnades det dörrar för ideér. Så det har jag roat mig med de senaste dagarna här nu, och den ska väl mest bara finjusteras o sånt och sedan bara vänta på att låten ska bli färdig så jag kan lägga in den i filmen, sen är det dags för min andra publicering av låtar.


Tiden går så fort, nu är det mindre än en månad kvar tills vi slutar, och jag har full koll på vad jag ska ha hunnit klart innan terminens slut. Men ibland tar det emot lite grann, för man känner nu att sommarlovet nalkas och jag längtar fruktansvärt mycket tillbaka till verkligheten, så att säga. Ska bli skönt och få komma hem och sedan ut och resa och grejer i sommar.

Men saknaden för Brunnsvik och speciellt alla underbara människor som man lärt känna under året som man av de flesta inte kommer att träffa igen, kommer jag att påminnas av under sommaren. Skolan kommer jag ju tillbaka till igen i höst. Men att sakna det är ju bara ett bra tecken på att det betyder något för en och att man har haft en jävligt fin tid här!

Man blir lite hemmablind här på skolan, men ack så bra man har det här! Och ändå skönt att tänka och veta att man har familjen, vännerna och staden att komma hem till sen igen. Men nu får man leva i nuet och ta vara på varje dag lite extra.



I wanna hear you say, you give me something to die for.



Dominic posar framför alla Taylor gitarrer och svävar på små moln som den
galna gitarrfantast han är.

Våra vänner i LiveKarusellen på söndag som tävlar: Revoked


Stoned


Jakkobi


REVOKED ATTACK! En av de bästa bilderna på videoinspelningen
till "My hand leavs my side"


Liten smygtitt på nya bilden till "Tumbleweed". Bilden uttrycker mycket vad låten handlar om.






Kommentarer


Kommentera inlägget här: