abilitytoCreate

Kreativt skapande, utveckling och inspiration på Brunnsviks Folkhögskola - a musicians development.

Tumbleweed-studioprojekt

Kategori: Allmänt

Tumbleweed heter låten som jag har insprirerats av som min bror skrev i sitt Gargeband på sin iPhone som jag berättade om. Det projektet började jag med i torsdags kväll, och det är i full gång! Jag jobbar på ett annorlunda sätt jämfört med hur jag brukar göra. Nu hade jag ju i och för sig lite ideér i förväg och så, men istället för att sitta och fundera på ackordföljd, upplägg, text och sådant, så spelar jag in det direkt, det som jag kommer på som kan tänkas passa. Texten lägger jag på senare som jag kommer på, men det är instrumenten som ska ha fokus i den här låten. Mestadels instrumental ska den vara. Jag använder mig av programmets (Cubase) trummor, men lägger gitarr, bas, synth/piano och sång själv då.
Tanken är också att det ska bli en typ progressive rocklåt, se hur bra jag lyckas med det när den är färdig. Det är också en utmaning och ett annat sätt att skriva låtar på, och inte bara det här vanliga upplägget som i en vanlig poplåt. Jag tycker hur som helst om jättemycket att jobba på detta sättet har jag märkt under dessa 2 dagar, för det går mycket snabbare, och man överanalyserar inte allting vilket man oftast kan göra. Man lägger en grund i alla fall, sen utifrån det sen finslipa, lägga till saker o.sv.

Hur som helst, så är grundtanken med detta att jag skulle skicka iväg detta som ett av mina 2 eller 3 ljudprov till en folkhögskola nere i Göteborg, som är i stort sett som Brunnsvik, att jobba med egna låtar på sin nivå, spela in i studio, studiotekik och sådana grejer, fast mer strukturerad, som jag vill ha det. Så detta är för att visa att man kan jobba i Cubase, där jag ska göra allt på egen hand. För på de andra låtarna som jag spelat in som snart är färdiga, har jag ju tagit mig hjälp av både andra musiker och hjälp till mixning. Nu blir det att utmana sig själv genom att göra allt själv!

Jag kommer att kalla detta studioprojekt för Tumbleweed, då min bror, Henrik döpte sin låt till det som ett arbetsnamn. Jag har det också som ett arbetsnamn, men kanske i slutändan så kommer den att heta det, det får vi se.

Som sagt, söka ner till Göteborg. Vore inte helt fel att bosätta sig där för ett år för studier. Jag känner att det blir lite väl isolerat här, speciellt på helgerna, det är drygt, om man verkligen inte hittar på något, typ fest. Jag vill känna att jag kan ta mig dit jag vill när jag vill. Även om det är studierna som man ska hålla på med, och det gör jag ju såklart. Det kan man inte direkt om man bor på en folkis. Det har funkar jättebra detta första år, men man börjar verkligen känna att det är vår på riktigt nu och att man slutar snart. Man börjar bli rastlös och känner att man vill ut i stan igen på ett sätt.
Men men, jag ska inte klaga! Men folkhögskolor är inget jag orkar mer än ett år till tror jag.

Jag saknar verkligen storstaden, friheten, om man kan kalla det så.

Stockholm med gamla gymnasieklassen, maj 2011

Kommentarer


Kommentera inlägget här: